Op weg naar het Tobameer - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Ellie en Harry - WaarBenJij.nu Op weg naar het Tobameer - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Ellie en Harry - WaarBenJij.nu

Op weg naar het Tobameer

Door: Ellie

Blijf op de hoogte en volg Ellie en Harry

19 Maart 2017 | Indonesië, Samosir

Zondag 19 maart
Gisterenmiddag werden we opgeschrikt door een aardbeving met een kracht van 4.6 en het epicentrum was in Binjai 20km verderop. Dat was wel eng. We stonden zo buiten en Paula besloot gelijk een grabbag te maken voor het geval dat het nog eens zou gebeuren.
De mannen hebben gisteren nog geprobeerd te biljarten maar zoals zoveel is alles verwaarloosd. Veel stof, geen ballen geen sleutel dus helaas.
Vandaag gaan we naar het Tobameer waar Harry vele goede herinneringen heeft. Onderweg bezoeken we een origineel batakhuis waar 8 families wonen en de grootvader van 97 jaar.
Ieder gezin heeft 10 m ter beschikking waar ze slapen ,eten, kleding opslaan kortom leven. Er zijn 2 vuurplaatsen en de mannen roken allemaal dus niet erg gezond voor de jeugd. Voor het eerst komen we een Nederlands busgezelschap tegen en wisselen ervaringen uit.
Daarna verder naar de sipiso-piso waterval en de eerst blik op het Tobameer. Het landschap is hier veranderd van palmbomen naar landbouw waar ze koffie,aardappelen, groenten ,aardbeien verbouwen.
Als laatste gaan we naar het paleis van de Batak-koningen.
We nemen  de veerpont vanuit Prapat naar Samosir en Walter wordt uitgenodigd in de stuurhut. Onderweg zien we een watertornado op het meer.
2 natuurverschijnselen op één dag wat een bijzondere reis.

• 19 Maart 2017 - 13:23

Jeanne Ronde.:

Jeetje heftig om mee te maken die aardbeving....best wel dichtbij ook.
    Hopelijk blijft t hierbij!! Jullie komen inderdaad niet tot nauwelijks Nederlanders tegen. Is het daar dus niet zo toeristisch?
    Heerlijk om jullie zo te volgen hoor. Tot de volgende keer. Groetjes.